Ani pandemie koronaviru nezamávala s růstem českého herního průmyslu. Obrat tuzemského herního odvětví za rok 2021 dosáhl rekordních 7,11 miliard korun, v porovnání s loňskými hodnotami jde o třetinový nárůst. Sektor zaměstnává největší počet zaměstnanců ve své historii, rychlým tempem vznikají i nová vývojářská studia. Odvětví ale trápí letité problémy, jako je nedostatek kvalifikované pracovní síly. Data vychází z nejnovější studie o stavu herního průmyslu v České republice, kterou zveřejnila Asociace českých herních vývojářů (GDA CZ).
Tvůrci videoher v ČR si mohou za rok 2021 připsat rekordní obrat. Zatímco jiná odvětví zpomalila svůj růst kvůli dopadům koronavirové krize, český herní průmysl naopak povyskočil o 33 % na 7,11 miliard korun. Hodnota loňského obratu činila 5,33 miliard korun. Již poněkolikáté v řadě se tak potvrdil pozitivní trend v rapidním rozvoji tuzemského sektoru s videohrami.
Z průzkumu rovněž vyplynulo, že jde o odvětví s obrovskou přidanou hodnotou, které se může těšit nejen vysokým obratům. Zisk vygenerovaný českými herními firmami za rok 2021 překonal hranici 2 miliard korun. Drtivá většina her se prodává především v zahraničí – samotné odvětví je silně proexportní a více než 95 % české herní produkce směřuje na světový trh, z čehož česká ekonomika benefituje. Studia zároveň odvádí nemalé daně státu.
Stejně tak narostl počet herních studií, které působí v Česku. Data GDA CZ ukazují, že za loňský rok vzniklo 14 nových firem, které se zaměřují na interaktivní zábavu. Celkem u nás pracuje přes 2300 lidí v herních společnostech, ve srovnání s loňským rokem jde o 12% nárůst. V souvislosti s tím vzniklo také 411 nových pracovních pozic. Více než polovina herních studií působí v Praze.
Kvůli několika souběžným krizím, jako jsou válka na Ukrajině či zdražování energií, očekává herní průmysl v ČR pomalejší růst za rok 2022, stále by se ale měl držet v kladných hodnotách. Podle odhadů by se mohl letošní obrat českých herních firem navýšit o 6 % na 7,5 miliard korun.
Pandemická krize se nijak zvlášť nepodepsala na kvantitě vydaných her. Vloni podle dat GDA CZ vyšlo celkem 55 českých titulů, přičemž 19 z nich se dostaly na trh v rámci tzv. předběžného přístupu.
Raketový růst, staré problémy
Český herní průmysl ovšem nadále sužují letité problémy, které se nedaří řešit. Sektor i přes vysoké obraty trpí nedostatkem kvalifikované pracovní síly. České univerzity nestíhají generovat dostatek absolventů. Pouhých 20,4 % respondentů uvedlo, že si prošlo formálním vysokoškolským vzděláním se zaměřením na herní vývoj. Valná většina herních vývojářů získala potřebné vědomosti na internetu (67,7 %) a od svých kolegů z branže (63,7 %).
Tuzemští zaměstnavatelé se tak musí mnohdy koukat po zahraničních pracovnících. Ti již nyní tvoří 38,5 % všech zaměstnanců v českých herních studiích, přičemž téměř polovina z nich pochází ze zemí Evropské unie. Už vloni platilo, že každý třetí pracovník v českém herním studiu je cizinec. Nejhůře se obsazují programátorské pozice (31 %) a grafici (20 %). V těsném závěsu jsou pak za nimi animátoři (18 %) a herní designéři (16 %).
Tuzemskému hernímu sektoru se dlouhodobě nedostává výraznější podpory ze strany státu, přestože je klíčovým průmyslem v rámci kulturně kreativních odvětví. Kromě dotací, které by napomohly konkurenceschopnosti menších tvůrců videhoher, panuje velký hlad po dalších studijních programech se zaměřením na herní vývoj či provázanost mezi herními studii a českými univerzitami.